"Za podjetja in državo je najbolj pomembna vizija in sposobnost njene uresničitve"

AmCham Poslovni zajtrk: Internacionalizacija – Ahilova peta ali edina možnost slovenskega gospodarstva?
Preberite več

Slovenija se mora odločiti, kaj je njena kompetitivna prednost in se okoli nje osrediniti. Smo majhni, ampak imamo veliko prednosti, in moramo jih znati izkoristiti, smo slišali na tokratnem AmCham Poslovnem zajtrku z naslovom "Internacionalizacija – Ahilova peta ali edina možnost slovenskega gospodarstva?".

Gostje tokratnega poslovnega zajtrka so bili prof. dr. Andreja Jaklič s Centra za mednarodne odnose Fakultete za družbene vede, dr. Iztok Seljak, direktor Hidrie Holdinga, Ajda Cuderman, direktorica SPIRIT Slovenija: javna agencija, Damir Opsenica, direktor poslovne enote v podjetju Iskratel, ter Matjaž Grm, izvršni direktor sektorja prodaja in trženja pri Adria Mobilu. V pogovoru, ki ga je povezoval Jaka Repanšek, ustanovitelj Republis Consultinga, so se sogovorniki strinjali, da se slovenska podjetja na tujih trgih dobro znajdejo, a da se bomo morali kot država sporazumeti o skupni viziji.

Prof. dr. Andreja Jaklič je povedala, da se na področju internacionalizacije dogaja veliko sprememb, a da se Slovenija teh sprememb dobro zaveda in se med njimi dobro znajde. "Politične nestabilnosti, novi protekcionizmi, nove tehnologije, ki diktirajo hitrejši razvoj, hitrost in globina interakcij, spremembe v globalnih verigah, so vse spremembe, ki pa so za slovensko gospodarstvo lahko rešitev," je povedala profesorica. "Vidimo, da so podjetja, ki začnejo z bolj drznimi in kompleksnimi strategijami na več trgih, ki ponudijo več različnih produktov na različnih trgih, bolj uspešna," je povedala in dodala, da je internacionalizacija zelo zahteven in tvegan proces, kjer uspe samo vsako peto podjetje, ki se tega loti. "Ključna razlika pri vsem skupaj pa je dobro zastavljena strategija, saj to določi tudi dolgotrajno preživetje," je še povedala.

Direktorica javne agencije Spirit Slovenija Ajda Cuderman je povedala, da so slovenska podjetja lahko ponosna na uspeh, ki ga dosegajo na tujih trgih. Še posebej ponosna pa so lahko srednja in manjša podjetja, ki se izjemno trudijo, se dobro znajdejo v konkurenci velikih, in so dokaz, kako daleč je mogoče priti z nišnimi proizvodi z visoko dodano vrednostjo. "Da bomo bolj konkurenčni in bomo lahko vstopali v globalno verigo, se moramo prilagoditi. In prizadevati si moramo, da bodo vsi, ko bomo omenili Slovenijo, vedeli, da so to proizvodi in storitve z visoko dodano vrednostjo," je še povedala direktorica javne agencije. "Tudi preko naše znamke 'I feel Slovenia' in dejstva, da je Slovenija edina država z besedico 'ljubezen' v imenu, moramo graditi našo prepoznavnost," je prepričana.

Vizija in znamka sta ključnega pomena za uspeh
Direktor Hidrie Holdinga dr. Iztok Seljak je poudaril, da mora biti podjetje, če hoče biti vodilno in biti v prednosti pred tekmeci, inovativno. "To se je pri nas zgodilo leta 2005, ko smo se popolnoma prestrukturirali in vstopili v avtomobilsko industrijo," je povedal in dodal, da je v avtomobilski industriji še posebej težko, saj je časovni pritisk pri inoviranju večji. "Ključ pri vsem skupaj je, in zato smo uspešni tudi mi, da do potankosti razumeš želje in potrebe strank," je povedal Seljak in dodal, da je sodobni čas velik izziv za avtomobilsko industrijo, ker so se morali zaradi vse večje želje po razogljičenju, preseliti iz avtomobilske industrije v mobilnost. "To pa predstavlja nove priložnosti za inovacije, zato razmišljamo 15 let v prihodnost. Razmišljamo o trendih in delamo trende na področju mobilnosti in poskrbeti moramo, da bomo mi tisti, ki bomo ponudili rešitve za prihodnost," je še povedal in dodal: "Mi smo oskrbniki za prihodnost".

Izvršni direktor sektorja prodaje in trženja v družbi Adria Mobil Matjaž Grm pa je povedal, da je Adria Mobil uspešna, ker je že od vsega začetka usmerjena v izvoz, v zadnjih desetih letih pa je resnično naredila preboj in postala najbolj uspešna znamka na svetu. Znamka je po njegovem mnenju tista, ki prinaša prepoznavnost. "Vse se mora vrteti okoli znamke, znamka je v središču naše pozornosti. Na znamki je treba stalno graditi in že vnaprej odmisliti možnost kompromisov pri kakovosti na račun prihrankov," je dejal in dodal, da mora podjetje, ki je uspešno, že razmišljati o prihodnosti. "Kako se pripraviti na prihodnost, je najbolj pomembno vprašanje," je povedal. Adria Mobil je del velike skupine, kar jim bo pomagalo, da bodo ostali najboljši v industriji. "Postali smo del velike francoske korporacije, a to na naš način dela ni vplivalo. Imamo drugačen poslovni model, smo zelo mednarodni in zelo usmerjeni h kupcem, zato nas pustijo pri miru, se pa eni in drugi v tem procesu veliko naučimo," je še povedal.

Direktor poslovne enote Iskratela Damir Opsenica pa je uspeh na domačem trgu izpostavil kot predpogoj za uspešno internacionalizacijo. "Če nisi najboljši v državi, iz katere prihajaš, težko ciljaš na najvišja mesta v mednarodnem merilu," je dejal.

V ospredju (še vedno) talenti
Sogovorniki so se dotaknili tudi največjih izzivov pred državo. Jakličeva je dejala, da investitorji pogosto omenjajo birokratske težave pri ustvarjanju posla, da je pri tem zelo pomembna tudi politika in politične razmere v državi, a da podjetja pri nas vzpostavljajo raziskovalne in razvojne centre, ker imamo v Sloveniji zelo izobražene ljudi s številnimi znanji. "Čeprav je v celotni regiji pomanjkanje kvalitetnih kadrov, je slovenska delovna sila izjemno cenjena, Slovenija pa je dobro umeščena, zato mladi talenti zlahka poiščejo priložnosti tudi drugje," je povedala profesorica. Opsenica je opozoril, da se slovenska podjetja pri iskanju najboljših kadrov težko merijo s tujimi, Grm pa je opozoril, da za uspeh na mednarodnih trgih podjetja potrebujejo domače in tuje kadre.

Seljak je ob tem povedal, da bi morala biti za podjetja in za državo najbolj pomembna vizija in sposobnost uresničitve te vizije. "Moramo se poglobiti v to, kar je naša kompetitivna prednost in se okoli nje osrediniti. Smo majhni, ampak imamo veliko prednosti in moramo jih znati izkoristiti. Naš izobraževalni sistem, gospodarstvo, znanost, če bo vse delovalo v isti smeri, lahko postanemo svetovno središče, kjer bodo imela sedež najboljša podjetja. A moramo se sporazumeti o osnovah," je povedal direktor Hidrie Holdinga. Jakličeva je ob tem opozorila še, da Slovenija težko bistveno vpliva na mednarodne gospodarske razmere, da pa lahko izboljša domače poslovno okolje, predvsem na področju povezljivosti, infrastrukture, strukturnih sprememb in birokratskih postopkov. Cudermanova pa si želi, da bi različni deležniki med seboj bolje sodelovali in se povezovali.

Posnetek celotnega AmCham Poslovnega zajtrka si lahko ogledate tukaj.

Fotografije z dogodka si lahko ogledate tukaj